Enghouse har nylig sluppet versjon 6.2 av Trio Enterprise, og med den kom det mange spennende nyheter. En av nyhetene er muligheten for å chatte direkte mot kundesenteret fra Microsoft Skype for Business (aka Lync). Dette er testet ut og her kommer en rask gjennomgang.
Det blir definert en SIP-adresse som routes mot en Tjeneste i Trio Enterprise kundesenteret. Denne SIP-adressen kan Skype for Business brukere søke opp og legge til i sin adresseliste:
SIP-adressen kan søkes opp og legges til i adresselisten i SfB |
Det kan da enkelt startes Chat direkte inn mot Trio kundesenteret.
Start Chat på vanlig vis fra Skype for Business klienten |
Initielt i Chat’en vil man få velkomstmeldinger og kømeldinger som er definert i oppsettet av Trio.
Velkomstmeldinger og kømeldinger kommer når man står i kø. |
Agenten vil få oppgaven tildelt på vanlig måte.
En chat ligger i kø til Agenten. |
Når oppgaven aksepteres føres samtalen som en Chat i Skype for Business for Agenten. Agenten må være innlogget med Contact Center lisens. Merk at Agenten ikke ser kømeldingene som kunden har fått. Merk også at kunden i chatbildet over her ikke ser navnet på Agenten. Det kan derfor være greit å presentere seg ved navn når man starter en chat på denne måten.
En Chat slik den ser ut fra Agenten sin side |
Merk at alt som blir skrevet i Chatten blir logget og er tilgjengelig i Customer rapporten.
All tekst som blir skrevet i chatten logges av Trio |
Denne løsningen fra Trio vil for mange møte et etterlengtet behov også internt hos kunder som kjører Skype for Business integrasjoner ettersom man nå kan få presencestatus på “Sentralbord” når det søkes opp i Skype for Business. Det har vært enkelte kunder som har vært frustrert over at sentralbordet ser offline ut når det søkes opp i Skype for Business klienten. Den tid er nå forbi med Trio Enterprise 6.2.
Trio har også tilrettelagt en meget enkel webklient som kan benyttes i forbindelse med at de har åpnet for chat mot Skype for Business klienter. Dette kan benyttes for å gi chatmulighet for brukere uten egen Skype for Business. Dette er ikke en fullblods webchat – der har Trio mange bedre alternativer, både egne og fra tredjeparter. Det vil likevel kunne være et greit alternativ i mindre miljøer. Med enkle kreative midler kan den også tilpasses eget design. Ett eksempel på dette kan se slik ut:
Enkel webchat inn mot SfB chatten i Trio |
Med denne nye løsningen gir Trio Enterprise nok en gang verdiøkning til den infrastrukturen som ofte finnes ute hos kunder. Trio Enterprise 6.2 har ellers flere andre spennende nyheter som venter på å bli testet ut – noe av dette kan du lese om her.
Legg gjerne igjen en kommentar om du syntes dette var interessant og ta gjerne kontakt om du ønsker denne typen funksjonalitet i ditt kundesenter.
Be First to Comment